Mandat karny

Kary dla pieszych w ruchu drogowym

Piesi muszą przestrzegać podstawowych przepisów, definiowanych przez ustawę Prawo o ruchu drogowym. Ustawa ta nadaje pieszym pozycję uprzywilejowaną względem innych uczestników ruchu, ale jednocześnie wymaga dostosowania się do pewnych zasad ruchu. Złamanie tych zasad może zakończyć się otrzymaniem mandatu. Kary dla pieszych nie są wysokie i oscylują w granicach 50-100 zł z niewieloma wyjątkami.

Kiedy pieszy może dostać mandat?

Pieszy musi stosować się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych. Za zignorowanie znaków grozi mandat w wysokości 50 zł. Najczęściej łamanym przez pieszych przepisem jest przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym. W zależności od okoliczności, można za to otrzymać mandat w wysokości 50 lub 100 zł. 100 zł grozi za ewidentne wykroczenia takie jak np. przejście przez jezdnię na pasach z sygnalizacją, na czerwonym świetle.

Mandat można otrzymać także za potencjalnie niebezpieczne zachowania jak np. przebieganie przez jezdnię (nawet na przejściu dla pieszych) lub za poruszanie się po jezdni lub drodze dla rowerów mimo obecności chodnika czy drogi dla pieszych. Bardzo często łamanym przez pieszych przepisem jest obowiązek poruszania się lewą stroną jezdni lub pobocza. Piesi zajmują często mylnie prawą stronę. Grozi za to mandat w wysokości 50 zł.

Najwyższy mandat dla pieszego

Kodeks karny określa jedną, niezwykle ważną sytuację, za którą pieszy może zostać ukarany o wiele dotkliwiej niż za inne przewinienia. Mandat w wysokości od 20 do nawet 500 zł grozi za niestosowanie się do obowiązku noszenia poza terenem zabudowanym elementów odblaskowych w trakcie poruszania się po jezdni lub poboczu drogi. Ze względu na szczególnie duże, potencjalne zagrożenie generowane przez pieszych w takiej sytuacji po zapadnięciu zmroku, funkcjonariusze mogą zdecydować o przyznaniu mandatu w maksymalnej wysokości. Na niższy wymiar kary mogą narazić się osoby noszące elementy odblaskowe w niewłaściwy sposób. Odblaski noszone prawidłowo powinny znajdować się w polu działania reflektorów samochodowych i być widoczne dla kierujących pojazdami nadjeżdżającymi zarówno z przodu jak i z tyłu.